Skip to main content

Syafawi Berlalu Tahriri Menanti

Pagi tadi ana sudah selesai imtihan syafawi al-Quran (Oral). Alhamdulillah. Macamana? Boleh jawab ke? hehehe.. Biarlah rahsia. Doakan semoga najah.. Kami waafidin (bukan arab) diwajibkan menghafal 8 juzuk untuk tempoh 4 tahun. Dengan kata lain 2 juzuk setahun.. Untuk arab kulluh 30 juzuk. Bagi ana yg datang secara mu'adalah KUSZA - AL-AZHAR, ini menjadi suatu taklifan yang amat berat.. Kerana di KUSZA kami hanya diwajibkan menhafal 100 ayat sahaja dr awal surah al-Baqarah.. Doktor akan soal menggunakan style “tebuk ayat” (secara rawak) maka tak dapat tidak ana kena menghafaz semua sbb tak tahu ayat mana akan diminta sambung. Tapi mampukah ana dalam masa setahun ni?? Orang kata nak seribu daya, tak nak seribu dalih.. tapi ana nak berdalih gak.. hehehe.. sempat tu memang la sempat tapi Quran ni bukan jenis yang hafal akan ingat sampai bila-bila.. kita kena selalu ulang. Yang selalu ulang pun masih terlupa yg jarang-jarang lagi la kan.. Tapi kalau diminta baca ayat kursi atau amanarrasul atau mana-mana ayat lazim, nasibla.. rezeki.. kalau kena doktor yang agak syadid (strict/straight) nasib gak ler.. kena tebuk ayat belakang-belakang atau ayat-ayat yang jarang-jarang dibaca.. kantoi la kalau yang hafal awal maqra' dan awal surah jer.. inilah Mesir.. penuh seribu keunikan dan misteri. Tidak ada nizhom yang tetap, semuanya hanya rezeki yang akan menentukan berjaya atau tidak seorang pelajar di University Of Al-Azhar yang terulung dan tertua di dunia ini.. Kalau kat Malaysia, kita ada skema markah.. maksudnya kita boleh score berapa untuk oral dan berapa untuk bertulis.. tapi kat Mesir ni kita takl dapat nak tentukan.. kalau oral lulus belum tentu akan lulus madah (subjek) tersebut. Pendek kata kena buat yang terbaik dan termampu untuk keduanya, syafawi dan tahriri (bertulis) kemudian tawakkal (serahkan) kepada Allah urusan najah atau tidak.. Usaha?? Kena usahala.. Jgn ingat bila ana cakap mcmni so tak payah usaha.. Kalau yang tak usaha lagi la susah nak najah (berjaya).

Comments

  1. Salam..

    ALLAH hai.. sedang kan oral biasa kat uitm pon sy dh huru hara...

    tabah sungguh student2 disana...

    ReplyDelete
  2. Wslm,,

    Kena tabahlah..kalau tak tabah pun kena buat2 tabah..sape suruh blaja sini..toing2x..hehehe..kata orang alah bisa tegal biasa..tp ana tak biasa lagi ni..baru lagi kan..huhuhu..doakan kami di sini semoga kembali kpd masyarakat dgn ilmu penuh di dada..bukan ilmu dlm kitab je..toing2..kena lagi kat kepala sendiri ni..hehehe..syukran nana..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid.

Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut.

Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ;

1) Qadim zamani.
2) Qadim idhofi.
3) Qadim zaati.

Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan.

Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Mustahil p…

Dua tangan Allah??

Menjawab kepada persoalan akhi oo Raiser di chatbox mengenai ayat 75 surah sod. Syubhah yang dibawa oleh golongan wahabi yang tidak kunjung padam ini telah mengelirukan ramai orang. Menjadi tanggungjawab kepada yang tahu untuk menjelaskannya dan menjadi fardhu kifayah sepertimana yang disebut di dalam kitab-kitab akidah.
Soalan akhi oo Raiser : Bagaimana nak takwil ayat [aku menciptakan kau dgn dua tangan]? sebab ada yang bertanya pada ana, kalau tangan tu ditakwilkan dengan kuasa maknanya dua tangan tu dua kuasa la, ana nak je jawab soalan tu tapi ikut akal la, tapi takut tak valid.
Firman Allah yang dimaksudkan akhi;
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ“(Allah) berfirman wahai iblis apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Aku ciptakan dengan kekuasan-Ku? Apakah kamu menyombongkan diri atau kamu merasa (merasa) termasuk golongan yang (lebih) tinggi?” (Terjemahan mengikut Al-Quran dan terjemahan Ja…

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy"
Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia.
Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255).
Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”.
Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”.
Kebanyakan kaum musyabbihah atau mujassimah ini berasal dari orang-orang yang bermazhab Hanbali, tetapi Imam A…