Skip to main content

Syafawi Berlalu Tahriri Menanti

Pagi tadi ana sudah selesai imtihan syafawi al-Quran (Oral). Alhamdulillah. Macamana? Boleh jawab ke? hehehe.. Biarlah rahsia. Doakan semoga najah.. Kami waafidin (bukan arab) diwajibkan menghafal 8 juzuk untuk tempoh 4 tahun. Dengan kata lain 2 juzuk setahun.. Untuk arab kulluh 30 juzuk. Bagi ana yg datang secara mu'adalah KUSZA - AL-AZHAR, ini menjadi suatu taklifan yang amat berat.. Kerana di KUSZA kami hanya diwajibkan menhafal 100 ayat sahaja dr awal surah al-Baqarah.. Doktor akan soal menggunakan style “tebuk ayat” (secara rawak) maka tak dapat tidak ana kena menghafaz semua sbb tak tahu ayat mana akan diminta sambung. Tapi mampukah ana dalam masa setahun ni?? Orang kata nak seribu daya, tak nak seribu dalih.. tapi ana nak berdalih gak.. hehehe.. sempat tu memang la sempat tapi Quran ni bukan jenis yang hafal akan ingat sampai bila-bila.. kita kena selalu ulang. Yang selalu ulang pun masih terlupa yg jarang-jarang lagi la kan.. Tapi kalau diminta baca ayat kursi atau amanarrasul atau mana-mana ayat lazim, nasibla.. rezeki.. kalau kena doktor yang agak syadid (strict/straight) nasib gak ler.. kena tebuk ayat belakang-belakang atau ayat-ayat yang jarang-jarang dibaca.. kantoi la kalau yang hafal awal maqra' dan awal surah jer.. inilah Mesir.. penuh seribu keunikan dan misteri. Tidak ada nizhom yang tetap, semuanya hanya rezeki yang akan menentukan berjaya atau tidak seorang pelajar di University Of Al-Azhar yang terulung dan tertua di dunia ini.. Kalau kat Malaysia, kita ada skema markah.. maksudnya kita boleh score berapa untuk oral dan berapa untuk bertulis.. tapi kat Mesir ni kita takl dapat nak tentukan.. kalau oral lulus belum tentu akan lulus madah (subjek) tersebut. Pendek kata kena buat yang terbaik dan termampu untuk keduanya, syafawi dan tahriri (bertulis) kemudian tawakkal (serahkan) kepada Allah urusan najah atau tidak.. Usaha?? Kena usahala.. Jgn ingat bila ana cakap mcmni so tak payah usaha.. Kalau yang tak usaha lagi la susah nak najah (berjaya).

Comments

  1. Salam..

    ALLAH hai.. sedang kan oral biasa kat uitm pon sy dh huru hara...

    tabah sungguh student2 disana...

    ReplyDelete
  2. Wslm,,

    Kena tabahlah..kalau tak tabah pun kena buat2 tabah..sape suruh blaja sini..toing2x..hehehe..kata orang alah bisa tegal biasa..tp ana tak biasa lagi ni..baru lagi kan..huhuhu..doakan kami di sini semoga kembali kpd masyarakat dgn ilmu penuh di dada..bukan ilmu dlm kitab je..toing2..kena lagi kat kepala sendiri ni..hehehe..syukran nana..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid. Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut. Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ; 1) Qadim zamani. 2) Qadim idhofi. 3) Qadim zaati. Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan. Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Must

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy" Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255). Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”. Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”. Kebanyakan

Siapa mu’attilah???

1. Seringkali kita terbaca di laman-lama wahhabi yang menyamakan akidah Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari dan Al-‘Ashaairah (ulama’ yang mengikuti manhaj Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari) Rahimahumullah dengan pandangan معطلة (mu’attilah) yang menafikan sifat bagi Allah. 2. Siapakah sebenarnya muattilah? معطلة هم المعتزلة لأنهم نفوا الصفات القديمة عن الله وعلى رأسهم واصل بن عطاء Mu’attilah mereka  itu muktazilah kerana mereka menafikan sifat yang qadim daripada Allah dan dikepalai oleh Wasil Bin ‘Ato’. Kitab Al-Mu’jam As-Syaamil li mustolaahtil falsafah, Doktor Abdul Mun’iem Al-Hufni, mukasurat 817. 3. Golongan mu’attilah merupakan nama lain bagi golongan muktazilah yang menafikan adanya sifat bagi Allah. Pada pandangan mereka Allah mendengar dengan zat, berkata-kata dengan zat, melihat dengan zat dan sekalian daripada sifat ma’ani itu dinafikan oleh golongan muktazilah atau mu’attilah. 4. Kenapa mereka menafikan sifat bagi Allah? Kerana mereka terpengaruh dengan konsep falsa