Skip to main content

Iluvislam dan kita..

Sebut sahaja nama Iluvislam pasti ramai yang sudah tahu tentang laman ini. Makcik-makcik di kampung pun sudah mengenalinya. Jika anda seorang pelajar universiti tetapi tidak mengenali laman ini pasti ada sesuatu yang tidak kena.

Sebelum ke Mesir, saya tidak pernah mengenali laman ini. Nama pun tidak pernah dengar. Kemungkinan dek keterbatasan jaringan internet semasa di KUSZA menjadikan saya agak jauh dari dunia internet. Kesempatan memasuki makmal komputer yang terhad amatlah sesuatu yang berharga pada kami pelajar-pelajar KUSZA.

Tetapi, sekarang tidak lagi. KUSZA selepas dinaiktaraf kepada universiti penuh dengan nama baru iaitu Universiti Darul Iman Malaysia, internet boleh dicapai di asrama secara percuma. Saya tidak berkesempatan dengan dunia baru ini tetapi saya mendapat maklumat daripada kawan-kawan lama yang masih belajar di sana.

Menyingkap sejarah mengenali iluvislam ketika saya mula-mula menjijakkan kaki ke bumi Mansurah. Di Mesir internet menjadi suatu kewajipan kepada kami untuk peka terhadap isu di sekeliling. Keperluan menghubungi keluarga di Malaysia menjadikan setiap rumah akan ada satu ineternet yang ditarik daripada kedai-kedai arab.

Bermula saya di iluvislam apabila diminta oleh seorang sahabat untuk menjawab beberapa persoalan yang dibangkitkan di dalam forum. Seingat saya, ada beberapa forumer yang membangkitkan isu pelajar Mesir dan Al-Azhar yang menyebabkan saya terpanggil untuk menjelaskannya. Dunia forum yang begitu asing pada saya menjadikan saya sedikit emosi dengan pandangan-pandangan forumer yang lain terutama jika persoalan berkaitan wahabi dan isu khilafiyyah.

Namun sikap itu saya cuba ketepikan setelah beberapa teguran daripada sahabat-sahabat yang lain. Nama lagi berforum kan? Kalau semua sama fikrah dan ideologi, buat apa nak berforum lagi. Tujuan berforum ialah untuk saling bertukar pandangan dan sudah tentu setiap forumer mempunyai pandangan tersediri.

Selepas sebulan saya menjadi ahli forum di iluvislam, saya mendapat YM daripada akhi presiden, Imran Koyube menawarkan saya menjadi sebahagian anggota keluarga iluvislam merangkap moderator soal jawab agama. Mula-mula saya menolak tawaran itu kerana merasakan diri ini tidak selayaknya untuk memikul amanah ini memandang kepada komitmen sebagai pelajar. Namun pendekatan akhi Imran yang memberikan tempoh kepada saya berfikir menggetuskan hati kecil saya untuk turut menyumbang. Jika orang yang mendalami agama di sebuah Universiti Islam tertua yang telah melahirkan ribuan ulamak tidak mengambil tanggungjawab ini, kepada siapa lagi harus dipertanggungjawabkan?

Alasan kesibukan belajar tidak sepatutnya menjadi penghalang kepada dakwah Islam. Padahal yang menguruskan laman ini, mereka juga pelajar di dalam pelbagai bidang dan semestinya mempunyai masa yang terbatas lebih-lebih lagi bidang medical. Tetapi persoalan yang perlu ditanya kepada diri kita. Jika mereka mampu melakukannya, kenapa kita tidak?

Penglibatan pelajar Al-Azhar dan Universiti Islam di Timur Tengah seperti Syiria, Jordan, Yaman, Morocco dan lain-lain agak kurang. Kemanakah gerangan mereka yang bilangan mereka mencapai puluhan ribu. Apakah kita tidak merasakan ilmu kita akan ditanya kelak? Tidakkah kita menyedari masyarakat di luar sana yang terlalu dahagakan ilmu Islam mengharapkan penglibatan kita?

Jika alasannya tidak alim dan belum cukup ilmu. Saya juga tidak alim. Kawan-kawan yang lain juga masih belajar. Tidakkah ini salah satu cara untuk kita belajar? Nak tunggu alim sampai bila syeikh? Jika ada persoalan-pesoalan daripada forumer yang memerlukan kita merujuk kitab, kita akan rujuk kitab. Kita ada rakan-rakan moderator yang lain untuk saling berbincang dengan setiap persoalan yang dibangkitkan. Jadi apa lagi alasan kita?

Saya melihat inilah peluang keemasan dalam melebarkan sayap dakwah. Jika kita marah kepada mereka yang menjadikan internet sebagai wadah untuk menghetam Islam tetapi mengapa kita tidak menjadikan ia sebagai alternatif untuk menjelaskan kefahaman yang betul tentang Islam? Islam diserang daripada semua penjuru. Permasalahan syiahnya, wahabinya, Islam liberal, anti hadis dan yang seangkatan dengannya sayugia kita mempertahankannya daripada penjuru yang kita berada padanya.

Di kesempatan ini, saya ingin mengajak sahabat-sahabat yang berada di Mesir khususnya untuk sama-sama membantu iluvislam dengan apa jua cara yang termampu. Semoga kecil usaha kita tetapi dipandang besar di sisi Allah..

Kini iluvislam semakin hari semakin berkembang dan diterima ramai. Iluvislam mencatatkan sejarah tersendiri kerana telah diambil sebagai anak angkat oleh Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd. Karangkraf sebuah syarikat bumiputera yang sangat berjaya. Karangkraf akan membiayai segala perbelanjaan Iluvislam termasuk pembayaran server bermula Mei 2009.

karangkraf10 Saudara Imran Koyube, Presiden Iluvislam bersama CEO Karangkraf, Dato’ Hussamuddin

karangkraf1

Krew Iluvislam mendengar taklimat semasa lawatan sambil belajar di lobi Karangkraf

karangkraf3

Teruja nampaknya Tuan Presiden kita Bersama Pengarah Graphic/Design Bahagian Majalah

karangkraf11

Sebahagian krew iluvislam semasa sesi ta’arruf

karangkraf6

Bergambar bersama CEO Kumpulan Karangkraf sebelum makan tengah hari.

Comments

  1. ya betul kata ustaz tu.siapa lagi nak diharapkan utk menjawab persoalan agama kalau bukan mereka yg belajar dalam bidang agama.

    ReplyDelete
  2. betul kata ustazah..sayugia kita manfaatkan medium2 sebegini dalam menyampaikan dakwah..syukran ustazah..

    ReplyDelete
  3. Syeikh kimi lagi mantap..tok guru besar ni..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid. Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut. Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ; 1) Qadim zamani. 2) Qadim idhofi. 3) Qadim zaati. Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan. Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Must

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy" Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255). Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”. Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”. Kebanyakan

Siapa mu’attilah???

1. Seringkali kita terbaca di laman-lama wahhabi yang menyamakan akidah Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari dan Al-‘Ashaairah (ulama’ yang mengikuti manhaj Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari) Rahimahumullah dengan pandangan معطلة (mu’attilah) yang menafikan sifat bagi Allah. 2. Siapakah sebenarnya muattilah? معطلة هم المعتزلة لأنهم نفوا الصفات القديمة عن الله وعلى رأسهم واصل بن عطاء Mu’attilah mereka  itu muktazilah kerana mereka menafikan sifat yang qadim daripada Allah dan dikepalai oleh Wasil Bin ‘Ato’. Kitab Al-Mu’jam As-Syaamil li mustolaahtil falsafah, Doktor Abdul Mun’iem Al-Hufni, mukasurat 817. 3. Golongan mu’attilah merupakan nama lain bagi golongan muktazilah yang menafikan adanya sifat bagi Allah. Pada pandangan mereka Allah mendengar dengan zat, berkata-kata dengan zat, melihat dengan zat dan sekalian daripada sifat ma’ani itu dinafikan oleh golongan muktazilah atau mu’attilah. 4. Kenapa mereka menafikan sifat bagi Allah? Kerana mereka terpengaruh dengan konsep falsa