Skip to main content

Salam lebaran..

Assalamualaikum..

Di kesempatan ini walaupun agak terlewat, saya ingin mengucapkan selamat hari raya eidulfitri maaf zahir dan batin kepada semua sahabat yang mengenali diri ini di alam maya atau di alam nyata. Kullu sanaah wentum toyyibun.

Saya akan kembali ke Malaysia dalam bulan 11, biiznillah. Doa-doakan ya agar dipermudahkan segala urusan saya di sini. Justeru itu, saya agak sibuk dengan urusan-urusan di sini dan mohon maaf jika blog saya tertangguh daripada posting terbaru.

DSC06227

DSC06029

DSC06149

Comments

  1. Assalamualaikum ustaz
    Selamat Hari Raya,Taqabbalallhu minna wa minkum

    ReplyDelete
  2. slm..
    slmt hr raya juga la deh.. mantap tgk raya demo

    ReplyDelete
  3. Wa'alaikumussalam..taqaballahu minna wa minkum..nanti ana upload lagi gambar.leh tengok suasana beraya di negara orang.hehehe..

    ReplyDelete
  4. :)

    assalamu'alaikum sheikh, salam eidulfitri, kullu 'am wa antum bikhoirin.

    Ana doakan enta sukses dalam imtihan yang lalu dengan cemerlang dan jayanya. Kendian pakat la balik Malaysia nih nyampaikan ilmu pulak. :)

    ReplyDelete
  5. Wa'alaikumussalam warahmatullah..Kullu sanah wenta toyyib..

    Ameen Ya Rabb.insyAllah syeikh..syukran :)

    ReplyDelete
  6. salam kenal sobat
    ana min indunisia ...
    follow me OK

    ReplyDelete
  7. my blog :
    http://al-qulub.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. wa'alaikumussalam..
    Salam perkenalan..syukran singgah di teratak ana..

    ReplyDelete
  9. lawa aih candid picture tu...hehe, selamat kembali ke malaysia,

    ReplyDelete
  10. hehehe pehal ustad beraya di sawah tu? pe pun selamat hari raya maaf zahir batin

    ReplyDelete
  11. Salam kenal. Dann meskipun agak terlambat, saya ucapkann selamat hari lebaran mohon maaf lahir batin....

    ReplyDelete
  12. to ikhwana : saje nak rasa suasana kampung halaman..maklumla beraya di negara orang..hehehe..selamat hari raya gak..

    to bahauddin : salam kenal kembali..selamat hari raya..maaf zahir batin..

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum...
    rasanya x terlambat jgk nk ucp ni..
    heheheee..
    selamat hari raya ustaz..
    maaf zahir batin.

    ReplyDelete
  15. wa'alaikumussalam..
    selamat hari raya..maaf zahir dan batin..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid.

Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut.

Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ;

1) Qadim zamani.
2) Qadim idhofi.
3) Qadim zaati.

Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan.

Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Mustahil p…

Dua tangan Allah??

Menjawab kepada persoalan akhi oo Raiser di chatbox mengenai ayat 75 surah sod. Syubhah yang dibawa oleh golongan wahabi yang tidak kunjung padam ini telah mengelirukan ramai orang. Menjadi tanggungjawab kepada yang tahu untuk menjelaskannya dan menjadi fardhu kifayah sepertimana yang disebut di dalam kitab-kitab akidah.
Soalan akhi oo Raiser : Bagaimana nak takwil ayat [aku menciptakan kau dgn dua tangan]? sebab ada yang bertanya pada ana, kalau tangan tu ditakwilkan dengan kuasa maknanya dua tangan tu dua kuasa la, ana nak je jawab soalan tu tapi ikut akal la, tapi takut tak valid.
Firman Allah yang dimaksudkan akhi;
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ“(Allah) berfirman wahai iblis apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Aku ciptakan dengan kekuasan-Ku? Apakah kamu menyombongkan diri atau kamu merasa (merasa) termasuk golongan yang (lebih) tinggi?” (Terjemahan mengikut Al-Quran dan terjemahan Ja…

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy"
Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia.
Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255).
Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”.
Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”.
Kebanyakan kaum musyabbihah atau mujassimah ini berasal dari orang-orang yang bermazhab Hanbali, tetapi Imam A…