Skip to main content

Mee Special


Hari ini saya sesaje nak kongsi apa yang saya masak untuk hari ni. Mesir yang jauh daripada ibu yang selalu menyediakan hidangan untuk kita mengajar saya nilai sebuah kasih sayang seorang ibu melalui masakan. Rindunya nak makan masakan mama. Huhuhu.. Saya hanya masak mee goreng special. Special sebab saya masak sendiri. Rasa dia tak special mana pun. Di sini tak ada mee macam kat Malaysia tu so kami guna spageti untuk dibuat mee. Rasa dia sama saja. Hari-hari makan nasik muat jugak. Lunch tadi dah makan nasik daging masak kicap, dinner layan mee lak. Biasanya seminggu sekali atau 2 kali seminggu kami akan masak mee. Alhamdulillah saya dianugerahkan ahli beit (housemate) yang saya anggap macam abang saya sendiri kedua-duanya pandai masak. Rajin pulak tu. Thanks bro kie and wan. Selalu masak untuk saya. Saya je tak berapa pandai. huhuhu.. hentam sajalah. Janji tak tertukar mee dengan maggi.

Jom layan gambar yang saya sempat snap dengan N95 saya.

٢٧١٢٢٠٠٨٠٤٣ "Ni la 3 beradik mak lain bapak lain. Yang tengah Bro Wan and yang pakai baju orange tu Bro kie"

08012009059 "Inilah rupa mee special saya..huhu..Berebut nak cedok..Sedap ker??

08012009060 "Tak sabar-sabar abang 2 orang ni.mentang-mentangla sedap..kueng2x"


08012009061 "Mee dihidang bersama telur mata kerbau, timun batang dan sos"

08012009062

"Tambah-Tambah,,banyak lagi tu.. Dalam kuali ada lagi.."


To be continued:

Comments

  1. salam..
    asal mee goreng ceroiii jo..tak bawak kicap byk ke pi baru2 ni..3 org balik tu takkan tak bawa sebotol 2 sore...

    aper poon menyelerakan...teringat nok make makarona jugak la plok....nak cikitttt

    ReplyDelete
  2. wslm..ada je kicap..abg wan bowok jah..ari tu doh buat kicap skrg guna perencah nasi goreng pulop.hehehe..

    lepas ni boleh la mri holiday sini..beli makarona byk wat balik malaysia..hehehe..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid.

Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut.

Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ;

1) Qadim zamani.
2) Qadim idhofi.
3) Qadim zaati.

Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan.

Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Mustahil p…

Dua tangan Allah??

Menjawab kepada persoalan akhi oo Raiser di chatbox mengenai ayat 75 surah sod. Syubhah yang dibawa oleh golongan wahabi yang tidak kunjung padam ini telah mengelirukan ramai orang. Menjadi tanggungjawab kepada yang tahu untuk menjelaskannya dan menjadi fardhu kifayah sepertimana yang disebut di dalam kitab-kitab akidah.
Soalan akhi oo Raiser : Bagaimana nak takwil ayat [aku menciptakan kau dgn dua tangan]? sebab ada yang bertanya pada ana, kalau tangan tu ditakwilkan dengan kuasa maknanya dua tangan tu dua kuasa la, ana nak je jawab soalan tu tapi ikut akal la, tapi takut tak valid.
Firman Allah yang dimaksudkan akhi;
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ“(Allah) berfirman wahai iblis apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Aku ciptakan dengan kekuasan-Ku? Apakah kamu menyombongkan diri atau kamu merasa (merasa) termasuk golongan yang (lebih) tinggi?” (Terjemahan mengikut Al-Quran dan terjemahan Ja…

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy"
Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia.
Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255).
Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”.
Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”.
Kebanyakan kaum musyabbihah atau mujassimah ini berasal dari orang-orang yang bermazhab Hanbali, tetapi Imam A…