Skip to main content

Tajdid Niat

Beberapa hari yang lepas saya cuba mengejas tiket ke Mesir untuk terbang ke sana lebih awal tapi ejas punya ejas, fikir punya fikir akhirnya tidak ada seat yang kosong. Hajat di hati nak pergi awal dari tarikh di tiket yang saya beli return tapi takde kekosongan memandangkan saya pergi pun dah lewat. 2 bulan sebelun pergi lewat ke?? mungkin sebab terlalu ramai yang nak ke Mesir menyebabkan seat penuh. Yang saya tahu student malaysia yang nak buat medical sahaja yang dapat ke sana. Budak-budak diploma Kusza, Insaniah, Kias dan yang sekufu dengannya memang tak boleh pergi dah selepas pembatalan MOU kerajaan Malaysia dengan Universiti Al-Azhar. Budak STAM boleh lagi tapi dengar khabar angin ni tahun last mereka dapat pergi. Kesiannye. Kenapa orang yang nak belajar agama pun dihalang. Bukan kerajaan taja pun selama ni. Kami bersusah payah mencari duit sendiri. Buat pinjaman dengan yayasan negeri. Mintak “sedekah” di masjid-masjid dan sebagainya. Kami tak menyusahkan “duit” kerajaan pun. Apakah kerajaan ingat dengan dia memperlakukan kami sebegini mereka akan disokong?? sori sikit. Saya rasa lagila pelajar-pelajar agama akan membenci kerajaan. Harus diingat kepada yang terlibat dengan pembatalan ni. Kami pelajar agama. Kami pelajar yang musafir. Kami golongan yang dizalimi. Apa kalian ingat doa kami tidak akan dimaqbulkan oleh Allah??

Kalau dikirakan saya sudah berada di tahun akhir tetapi disebabkan saya kantoi 6 papers lagi so saya kena ambil peperiksaan selama setahun lagi. Lagipun saya baru setahun belajar di Mesir sebab selepas menamatkan diploma di Kusza saya terus masuk ke tahun akhir di Al-Azhar selepas menduduki satu ujian yang dinamakan sebagai “imtihan tahdid mustawa”. Di tahun akhir 16 subjek semua sekali yang telah saya duduki dan 6 yang sangkut. “Takde rezeki lagi” kata kawan-kawan. Ayat ni memang popular di kalangan kami pelajar Al-Azhar kerana natijah (keputusan) peperiksaan di Al-Azhar adalah sesuatu yang amat di luar jangkaan. Walaupun kita merasakan kita telah menjawab dengan baik belum tentu itu akan menjamin kejayaan kepada kita. Apalagi kalau main cincai je. Tapi ada gak kawan-kawan saya yang menulis jawapan yang tidak berkaitan dengan soalan tetapi najah. Inilah sistem Al-Azhar. Usaha, doa dan tawakkal merupakan senjata kami. Jika salah satu tumpul kita pasti tewas. Sebenarnya menyalahkan rezeki adalah sesuatu yang tidak sepatutnya kerana usaha kita pengukur kepada kejayaan. Namun usaha hanya pengukur bukan penentu kepada kejayaan di Mesir yang penuh dugaan dan cabaran.

So, pemergian saya ini merupakan tahun kedua saya di sana. Dengan azam baru, semangat baru akan saya tingkatkan usaha dan tawakkal saya untuk menamatkan ijazah saya di sini. Niat mesti dipertuluskan di dalam menuntu ilmu kerana ia ibarat pengemudi sebuah kapal. Ia penentu kepada sampainya kita ke sesuatu destinasi. Benarlah kata Nabi SAW dengan menggunakan aadatul hasri “innama” Nabi SAW mengkhususkan sesuatu amal hanya dengan niat. Niat kita akan menentukan halatuju kita ke atas atau ke bawah. Terfikir juga saya bila kejayaan tidak memihak kepada saya. Check punya check saya pernah berniat untuk duduk di Mesir selama 2 tahun. Kemungkinan doa saya dimaqbulkan oleh Allah SWT. Kerana fikir saya hanya dengan setahun di sana saya tidak akan dapat apa-apa. Untuk menguasai bahasa arab dengan setahun tidak cukup apatah lagi untuk bertalaqqi dengan ulama'-ulama' Al-Azhar seperti Syeikh Usamah El-Sayyid (Ulama' muda yang sedang menjadi tumpuan), Syikhuna Ali Al-Jumua'ah (Mufti Mesir), Syeikh Ibrahim ak-Kattani ( Muhaddis ) dan ramai lagi.


Ali Gomaa
 Syeikhuna Dr. Ali Juma'ah As-Syafie Al-Masri Grand Mufti Mesir
Sheikh Muhammad Ibrahim alKattani
 Syeikhuna Al-Muhaddis Muhammad Ibrahim Al-Kattani Al-Masri

Syeikh Usamah sedang menyampaikan pengajian hadis

 Syeikhuna Usamah El-Sayyid sedang meyampaikan kuliah hadis


Ya Allah teguhkan hati aku, kuatkan semangat aku dan ikhlaskan hatiku untuk menuntut ilmuMu dari ulama'-ulama' yang berada di bumi anbiya' ini. Ameen ya Rabbal 'Alameen..

Comments

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid. Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut. Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ; 1) Qadim zamani. 2) Qadim idhofi. 3) Qadim zaati. Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan. Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Must

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy" Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255). Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”. Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”. Kebanyakan

Siapa mu’attilah???

1. Seringkali kita terbaca di laman-lama wahhabi yang menyamakan akidah Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari dan Al-‘Ashaairah (ulama’ yang mengikuti manhaj Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari) Rahimahumullah dengan pandangan معطلة (mu’attilah) yang menafikan sifat bagi Allah. 2. Siapakah sebenarnya muattilah? معطلة هم المعتزلة لأنهم نفوا الصفات القديمة عن الله وعلى رأسهم واصل بن عطاء Mu’attilah mereka  itu muktazilah kerana mereka menafikan sifat yang qadim daripada Allah dan dikepalai oleh Wasil Bin ‘Ato’. Kitab Al-Mu’jam As-Syaamil li mustolaahtil falsafah, Doktor Abdul Mun’iem Al-Hufni, mukasurat 817. 3. Golongan mu’attilah merupakan nama lain bagi golongan muktazilah yang menafikan adanya sifat bagi Allah. Pada pandangan mereka Allah mendengar dengan zat, berkata-kata dengan zat, melihat dengan zat dan sekalian daripada sifat ma’ani itu dinafikan oleh golongan muktazilah atau mu’attilah. 4. Kenapa mereka menafikan sifat bagi Allah? Kerana mereka terpengaruh dengan konsep falsa