Skip to main content

Jahil Murakkab


MELAKA 10 Okt. - Pelakon terkenal Bollywood, Shah Rukh Khan merupakan antara penerima Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) sempena hari jadi Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakob ke-70, esok.

Dengan penganugerahan darjah DMSM itu, Shah Rukh Khan akan bergelar Datuk.- Utusan.

Sumber di sini.

Apa kata Al-Amin Daud :

Orang bodoh yang tidak mengetahui dia bodoh sahaja yang akan mencadangkan nama Shah Rukh Khan untuk dianugerahkan darjah ini. Di dalam istilah usuluddin disebut sebagai jahil murakkab. Kebodohan yang tersusun di antara bodoh dan dia tidak tahu bahawa dia sebenarnya bodoh atau jahil. Maka tersusun-susun akan kebodohan pada pandangan orang yang memandang dengan nur iman. Adapun bagi orang yang jahil murakkab dia sesekali tidak akan sedar akan kejahilannya sehingga dia menjadikan agama sebagai panduan hidupnya.

Apakah sudah tidak ada rakyat Malaysia yang layak untuk dianugerahkan darjah tersebut sehingga kita perlu mengagungkan pelakon hindustan yang merosakkan minda anak-anak kita dengan filem dia?? Kalau ya pun tak nak bagi kat agamawan-agamawan atau politikus-politikus pembangkang negara kita, bagilah kat artis kita. kira baik sikit la daripada Shah Rukh Khan. Bagi kat Rosyam Nor ke..

Cadangan ini membuktikan kebodohan menteri yang mencadangkan nama dia. Sapela menteri tu gamaknya?? Adik aku yang sekolah rendah pun pelik dengar Shah Rukh Khan akan digelar Datuk. Entah gheti ke tidak Shah Rukh Khan nak sebut perkataan datuk tu.

Apalah nak jadi dengan Malaysiaku tercinta. Inilah akibat dari pemikiran pemimpin yang tidak bertunjangkan agama. Dek kerana matlamat politik semuanya dirempuh tanpa sempadan. Sesungguhnya prinsip yang diajar oleh Islam ialah ;

"Matlamat tidak samasekali akan menghalalkan cara"

Comments

  1. salam...
    bila difikir2 blk. malu juga sy menjadi anak melaka
    ahahahah...
    tp nak buat mcm mn yer.. yg terjadi telah pon terjadi, jgn diulang lagi kesilapan besar ni...ramai lagi rakyat malaysia, para ulama, para cendekiawan yg lbh sesuai di berikan anugerah untuk anak2 muda jadikan tauladan...

    ReplyDelete
  2. wslm..betul sgt kata nana..murah sgt anugerah datuk gamaknya..padahal ia simbol anugerah drpd raja2 kita..politik2 jgk tp kalau kita fikir dgn akal yg sihat mcm xbrp betul je tindakan nie..

    ReplyDelete
  3. salam...
    itu lah dia.. dpt dilihat anugerah ni sdh terlalu murah, sy sebenarnyer juga tak brp setuju dgn pemberian anugerah ni pada artis...artis barat, india hatta malaysia sekalipon mrk bukanlah modul terbaik utk zaman skrg...kalau ada pon yg baik itu kemungkinan besar nisbah satu dlm seribu..

    ReplyDelete
  4. Wslm..
    Sepatutnya anugerah datuk diberikan kepada golongan ilmuan yang byk memberi sumbangan kpd pembangunan modal insan di dalam negara kita..tampaknya golongan ini tersisih..

    ReplyDelete
  5. salam..
    betul tu.. tp kita sendiri sedia maklum
    golongan yg memperjuangkan agama ALLAH sentiasa ada yang menghalang...ustaz lebih maklum...

    ReplyDelete
  6. Wslm..
    yup..betul tu..bg yang memperjuangankan agama ALLAH bukan anugerah drpd manusia yg diharapkan tapi ganjaran drpd Allah.tanpa gelaran datuk itu bukan penghalang kdp perjuangan Islam..Nabi SAW diberi tawaran mnjd ketua Makkah jika baginda sanggup meninggalkan perjuangan mengajak manusia kdp Islam.Jwb Nabi SAW : Jika matahari diletak di tangan kananku,bulan di tangan kiriku tidak akan aku tinggalkan perjuangan ini..Allah2x!!Inilah semangat yg perlu ada kpd semua mujahid dan mujahidah yang ingin berjuang di jalan Allah..

    ReplyDelete
  7. salam..
    sy sebenarnya agak tertarik dgn kata2 yg ni
    "Matlamat tidak samasekali akan menghalalkan cara"
    dan kalau tidak silap sy... ada juga perkataan yg sedikit sama mcm ni.. "Cara tidak samasekali akan menghalalkan Matlamat"
    kalau tidak silap saya lah... kurang pasti plak saya...perbetulkn kalau sy silap..

    ReplyDelete
  8. wslm..
    di dalam kaedah Islam disebut
    الغاية لا تبثر الوسيلة
    Matlamat tdk menghalalkan cara..cara tidak samasekali meghalalkan matlamat sy xprnh dgr tetapi dr segi makna dan maksud sama di antara keduanya..Wallahu a3laam..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid.

Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut.

Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ;

1) Qadim zamani.
2) Qadim idhofi.
3) Qadim zaati.

Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan.

Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Mustahil p…

Dua tangan Allah??

Menjawab kepada persoalan akhi oo Raiser di chatbox mengenai ayat 75 surah sod. Syubhah yang dibawa oleh golongan wahabi yang tidak kunjung padam ini telah mengelirukan ramai orang. Menjadi tanggungjawab kepada yang tahu untuk menjelaskannya dan menjadi fardhu kifayah sepertimana yang disebut di dalam kitab-kitab akidah.
Soalan akhi oo Raiser : Bagaimana nak takwil ayat [aku menciptakan kau dgn dua tangan]? sebab ada yang bertanya pada ana, kalau tangan tu ditakwilkan dengan kuasa maknanya dua tangan tu dua kuasa la, ana nak je jawab soalan tu tapi ikut akal la, tapi takut tak valid.
Firman Allah yang dimaksudkan akhi;
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ“(Allah) berfirman wahai iblis apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Aku ciptakan dengan kekuasan-Ku? Apakah kamu menyombongkan diri atau kamu merasa (merasa) termasuk golongan yang (lebih) tinggi?” (Terjemahan mengikut Al-Quran dan terjemahan Ja…

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy"
Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia.
Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255).
Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”.
Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”.
Kebanyakan kaum musyabbihah atau mujassimah ini berasal dari orang-orang yang bermazhab Hanbali, tetapi Imam A…