Skip to main content

2 Mata



Berapa ramai daripada kita yang menangis kerana putus cinta?

Berapa ramai daripada kita yang menangis kerana orang yang kita sayang meninggalkan kita? Berapa ramai daripada kita yang menangis kerana gagal dalam exam? Berapa ramai daripada kita yang menangis kerana menonton filem hindustan? Berapa ramai daripada kita yang menangis kerana penyakit dan kesempitan yang ditanggung?



Tetapi,,



Berapa kali mata kita menitiskan airmata kerana takutkan Allah??



Tepuk dada tanya iman..



Andai mata kita tidak bisa menitiskan airmata di atas setiap dosa dan noda yang pernah kita lakui, ketahuilah sebenarnya hati kita telahpun mati sebelum matinya jasad yang memiliki hati..


Comments

  1. assalamualaikum.. ustaz.
    ana ucpkn tahniah pd ustaz krn dt menerbitkan blog2 yg menarik utk dibaca.
    artikel ni plg mnyentuh jiwa na.masyaAllah..
    ana sering menangis kerana duniawi.
    sering lalai dan lupa ktika sng, mnghadap Tuhan ktika susah. ana ingin bertanya ustaz, apakah cara utk istiqamah dlm mmbaiki diri sb ana dah xnk terjebak dgn cinta dunia yg menipu lg..
    bgaimana utk mngelak dr mereka yg sering mmburu cinta dunia.wassalam.

    ReplyDelete
  2. salam....
    artikel yang ringkas tapi sangat bermakna...
    syukran atas perkogsian...
    sbg manusia lemah kita sentiasa menitiskan airmata atas urusan dunia...
    astqfirullahalazim....

    ReplyDelete
  3. Fatehah&nur_heart : wa'alaikumussalam.. syukran di atas komentar yg baik..smg Allah hidupkan hati kita smua..ameen ya Allah..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid. Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut. Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ; 1) Qadim zamani. 2) Qadim idhofi. 3) Qadim zaati. Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan. Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Must

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy" Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255). Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”. Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”. Kebanyakan

Siapa mu’attilah???

1. Seringkali kita terbaca di laman-lama wahhabi yang menyamakan akidah Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari dan Al-‘Ashaairah (ulama’ yang mengikuti manhaj Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari) Rahimahumullah dengan pandangan معطلة (mu’attilah) yang menafikan sifat bagi Allah. 2. Siapakah sebenarnya muattilah? معطلة هم المعتزلة لأنهم نفوا الصفات القديمة عن الله وعلى رأسهم واصل بن عطاء Mu’attilah mereka  itu muktazilah kerana mereka menafikan sifat yang qadim daripada Allah dan dikepalai oleh Wasil Bin ‘Ato’. Kitab Al-Mu’jam As-Syaamil li mustolaahtil falsafah, Doktor Abdul Mun’iem Al-Hufni, mukasurat 817. 3. Golongan mu’attilah merupakan nama lain bagi golongan muktazilah yang menafikan adanya sifat bagi Allah. Pada pandangan mereka Allah mendengar dengan zat, berkata-kata dengan zat, melihat dengan zat dan sekalian daripada sifat ma’ani itu dinafikan oleh golongan muktazilah atau mu’attilah. 4. Kenapa mereka menafikan sifat bagi Allah? Kerana mereka terpengaruh dengan konsep falsa