Skip to main content

Majlis Pengijazahan Sanad Hadis Musalsal

(Bersama Syed dan Mahlam)

(Syeikhuna Muhammad Fuad Hafizohullah sdg menandatangani ijazah sanad hadis musalsal)

(Kenangan bersama Syeikhuna Muhamad Fuad al-Maliki Hafizohullah)

Malam 27.1.2008 adalah malam yg sgt berharga buat diri ana kerana dapat menerima ijazah sanad hadis musalsal drpd Syeikhuna Muhamad Fuad al-Maliki Hafizohullah dan sanad umum kitab2 tulisan beliau yg diadakan di Dewan Malaysia 'Abbasiyyah Kaherah atau ARMA..Syeikhuna Muhamad Fuad al-Maliki merupakan anak murid kepada Syeikh Prof. Dr. Muhaddith Sayyid Muhammad ibn Alawi al-Maliki al-Hasani Rahimahullahu Ta'ala Waqaddasallahu Wanawwara Dhorihahu, seorang ulama besar Mekah al-Mukarramah yg bersambung nasab sehingga Sayyidina Hasaan Radiallahu Ta'ala 'anhu, cucu Rasulullah SAW.. Sheikhuna Muhammad Fuad pernah menerima anugerah tokoh ma'al hijrah dan sekarang merupakan ahli majlis fatwa Negeri Sembilan.. Beliau merupakan khalifah Tariqah Ja'fariah di Malaysia..

Comments

  1. salam..sekalung Tahniah buat Nta. Moga menjadi orang yg berguna...ana teringin benar belajar di luar negara...terutamanya d al-Azhar...

    ReplyDelete
  2. salam ya akhi...
    tahniah di atas pengijazahan tu..
    em..ana nk tnya..syeikh fuad tu juga pengikut tarekat ahmadiah kn..?
    cuma bertanya saja..:-)..
    trskn perjuangan dlm menuntut ilmu...bfz

    ReplyDelete
  3. wslm..
    syukran..syeikh fuad khalifah tariqat ja'fariyah di malaysia..tariqat yg masyhur di mesir dan dii'tibar oleh ulama'..tariqat ja'fariyah ni asal salsilah ahmadiyyah jgk..

    ReplyDelete
  4. p/s : buat ainulhafizah

    syukran di ats komen ukhti..bagusla kalau ada niat nak belajar sini..marila..pintu al-azhar senantiasa terbuka utk insan2 yg dahagakan ilmu..semoga niat ukhti akan dqabulkan oleh Allah SWT..
    ameen..

    ReplyDelete
  5. buat syarifah..
    syukran sudi ziarah ke blog ini..

    ReplyDelete
  6. syukran ya akhi dgn jwpn tu..;-)
    betul ape yg akhi ckp tu...
    tarekat ahmadiah terbahagi kpd 2..satu iddrisyiah dan satu jaafariyah..;-)..
    apepon..smg akhi trs berjaya dlm ape jua yg diceburi..

    ReplyDelete
  7. pe la letak gambar yed..buat menyemak je mie

    ReplyDelete
  8. kena letak di.amek ati dia.nanti nagaju pulak..hehehe..

    ReplyDelete
  9. Barakallahu fik...
    Boleh lah ana memperolehi pula dari ustaz

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid.

Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut.

Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ;

1) Qadim zamani.
2) Qadim idhofi.
3) Qadim zaati.

Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan.

Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Mustahil p…

Dua tangan Allah??

Menjawab kepada persoalan akhi oo Raiser di chatbox mengenai ayat 75 surah sod. Syubhah yang dibawa oleh golongan wahabi yang tidak kunjung padam ini telah mengelirukan ramai orang. Menjadi tanggungjawab kepada yang tahu untuk menjelaskannya dan menjadi fardhu kifayah sepertimana yang disebut di dalam kitab-kitab akidah.
Soalan akhi oo Raiser : Bagaimana nak takwil ayat [aku menciptakan kau dgn dua tangan]? sebab ada yang bertanya pada ana, kalau tangan tu ditakwilkan dengan kuasa maknanya dua tangan tu dua kuasa la, ana nak je jawab soalan tu tapi ikut akal la, tapi takut tak valid.
Firman Allah yang dimaksudkan akhi;
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ“(Allah) berfirman wahai iblis apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Aku ciptakan dengan kekuasan-Ku? Apakah kamu menyombongkan diri atau kamu merasa (merasa) termasuk golongan yang (lebih) tinggi?” (Terjemahan mengikut Al-Quran dan terjemahan Ja…

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy"
Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia.
Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255).
Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”.
Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”.
Kebanyakan kaum musyabbihah atau mujassimah ini berasal dari orang-orang yang bermazhab Hanbali, tetapi Imam A…