Skip to main content

Rindunya nak debat lagi..

" Bergambar bersama geng2 Indonesia sebelum pulang "

" Kenangan Bersama Geng2 Usim.. time majlis penutup ni.. rindunye kt kwn2 semua "

" Kontinjen UDM bergambar bersama TNC USIM "

" Semangat Menyatakan Pendirian dan Mempertahankan Mauqif "

" Tengah tulis point tu..ni masa lwn kat UIA "

" Tumpang Piala Orang.hehehe "

" Time Piala Di Raja kat IKMAS, Sarawak"
"Lawan2 jgn xlawan "

" Debat Bahasa Arab Piala Asean Di USIM"
"Mudakholah..tanya dia..jgn xtanya "

" Gaye Selamber Debater Ke3 "

Debat telah mengajarku erti segala2nya.. erti keberanian menyatakan pendirian..erti tahan terima kritikan.. erti tidak mudah melatah dek sindiran pihak lawan.. erti kalah dan menang.. erti persahabatan.. erti semangat berkumpulan.. dan terlalu banyak pengertian andai ingin aku ungkapkan..

Namun apa pun, aku terlalu rindu utk berdebat kembali.. bukan utk menang atau nama, tetapi utk menjana diri menjadi insan mulia.. kerana debat telah menemukan aku dgn sesuatu yg terlalu bernilai buatku.. sebagai bekal penyuluh utk kuhadapi hari2 yg mendatang dan penuh berliku..

Kekalahan yg kuhadapi menjadi pengajaran buatku dan kemenangan yg pernah kukecapi menjadi kenangan sepanjang zaman..

Ust Hasanuldin, Ustzh Shekarma, Ust Engku, Ust Wahid, Dr Norizan, Ust Fajrul, Ust Faizul dan semua yg byk memberi tunjuk ajar pada aku, nama kalian kuukir di sini sbg tanda penghargaan drku.. biar dunia tahu bahawa kalianlah guru2ku..

Walaupun pd mulanya aku dipaksa utk masuk mewakili Universiti namun akhirnya aku mampu melakar nama dalam sejarah hidupku sendiri.. dan di sana aku temui keyakinan diri.. kuhargai anugerah Ilahi buatku..


"Terima Kasih Semua"

Comments

  1. salam..
    menarik debat mmg menarik...
    bila debat makin hangat . darah rs naik satu badan..
    idea dtg mencurah2 xgitu ustaz hihihi...

    ReplyDelete
  2. Wslm..
    Yup,,betul tuh..kdg2 entah dr mana dtg idea tuh..hehehe..debat ni dia xleh nak harapkan point on paper,kita kena banyak maklumat dan tahu mcmn nak radd (bidas) lawan..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. Wah.. bestnya debat. debat Arab ye? Ana pun baru je masuk kelab debat tu. Boleh lah ye nanti kalau ana ada apa2 yang tak faham, ana tanya akhi. Boleh kan? Kongsi2 sikit ilmu dengan ana.

    ReplyDelete
  4. Wa'alaikumussalam,,,
    Boleh je..insyAllah..best debat ni..boleh tambah kemahiran bahasa arab kita..tambah mufradat baru..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid.

Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut.

Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ;

1) Qadim zamani.
2) Qadim idhofi.
3) Qadim zaati.

Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan.

Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Mustahil p…

Dua tangan Allah??

Menjawab kepada persoalan akhi oo Raiser di chatbox mengenai ayat 75 surah sod. Syubhah yang dibawa oleh golongan wahabi yang tidak kunjung padam ini telah mengelirukan ramai orang. Menjadi tanggungjawab kepada yang tahu untuk menjelaskannya dan menjadi fardhu kifayah sepertimana yang disebut di dalam kitab-kitab akidah.
Soalan akhi oo Raiser : Bagaimana nak takwil ayat [aku menciptakan kau dgn dua tangan]? sebab ada yang bertanya pada ana, kalau tangan tu ditakwilkan dengan kuasa maknanya dua tangan tu dua kuasa la, ana nak je jawab soalan tu tapi ikut akal la, tapi takut tak valid.
Firman Allah yang dimaksudkan akhi;
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ“(Allah) berfirman wahai iblis apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Aku ciptakan dengan kekuasan-Ku? Apakah kamu menyombongkan diri atau kamu merasa (merasa) termasuk golongan yang (lebih) tinggi?” (Terjemahan mengikut Al-Quran dan terjemahan Ja…

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy"
Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia.
Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255).
Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”.
Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”.
Kebanyakan kaum musyabbihah atau mujassimah ini berasal dari orang-orang yang bermazhab Hanbali, tetapi Imam A…