Skip to main content

..::fiRst PaPeR Yg MeNaKutkaN::..


Hari ni hari pertama saya exam.. first paper. rasa nak gugur jantung ni. penuh debaran menanti soalan yg bakal dijawab. dah la saya tak struggle mana. last-last baru rajin sikit. harap-harap najah..
Ameen ya Rabb!!


Mula-mula sampai kat kuliah tak ramai lagi arab sbb saya datang lebih awal. sempat baca sikit kat sana.. bila arahan suruh masuk berebutla arab. macam biasala diaorg.. suka sgt berebut. hehehe.. cari kelas pulak.. mmg jem mcmni. mmg dia dah bagitahu ting 5 tp kelas byk. dahla ni first time saya exam kat al-azhar ni. kat Kusza dulu senang la.. sistematik. memang bertambah pening mcmni. "sabar-sabar!! ni ujian blaja kat mesir".. saya memujuk hati..


Hari ni paper falsafah Islamiah. kira blaja tentang failusuf-failusuf Islam seperti Imam al-Ghazali, ibnu Rusyd, al-Farabi,ibnu Thufail dan ibnu Bajah tentang falsafah-falsafah mereka.. mula-mula tu belajar bab ta'rif falsafah apa.. macam biasa la satu-satu ilmu tu dibahas.. mesti kena tahu ta'rif dulu.. pastu blaja tentang perkembangan dia.. faedah dia.. kalau rajin study boleh je.. yang best madah ni bagi saya tentang mauqif imam Al-Ghazali dalam menolak falsafah yg dibawa oleh ibnu Rusyd. kemudian ibnu Rusyd jawab balik. Imam al-Ghazali tulis kitab "tahaafutul falsafah" kemudian ibnu Rusy karang balik kita "tahaafutul tafaahut" utk menjawab apa yg diradd oleh Imam Al-Ghazali. Imam Al-Ghazali membahagikan golongan falsafah kpd 3 puak 1) ad-dahriyyun 2) at-tobi'ieyyun 3) al-ilahiyyun..


Ad-dahriyyun ni mereka menolak akan adanya pencipta bagi alam ni.. mereka kata alam ni sentiasa ada dgn sendirinya tanpa sooni' [pencipta] mereka buat contoh macam haiwan. haiwan tu drpd mani dan mani tu drpd haiwan dan begitula seterusnya. Imam al-Ghazali menyebut dalam kitabnya mereka ni tergolong drpd golongan az-zanaadiqah. zindik kat sini maknanya kafir. at-tobi'ieyyun ni pulak bincang pasal tabi'at alam dan keunikan haiwan dan juga tumbuhan. tp yang slack diaorg ni mereka kata ruh manusia ni menjadi pengikut bagi badan dan mereka menafikan kembalinya ruh pd jasad slps kematian. mereka menafikan hari akhirat, syurga, neraka, kebangkitan dan hisab. kata mereka lagi org yg buat baik tak dapat pahala dan orang yang buat dosa tak akan diazab. mereka juga adalah daripada golongan zindik.. kira kafir juga la..yang terakhir al-ilahiyyun. mereka berpendapat ruh kekal selepas hancurnya jasad.. mereka ni sama seperti aristo, suqrat dan aflatun [failusuf yunani]. al-Farabi dan ibnu Sina mengikut pendapat mereka dan mereka juga diaggap golongan zanaadiqah..
kira Imam al-Ghazali menulis kitab tu utk membetulkan semula pegangan-pegangan songsang ahli falsafah Islam yg lain supaya mengikut aqidah islamiah yg sebenar..


sampai sini dulu ye nanti saya cerita lg..dah azan maghrib ni..

Comments

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid. Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut. Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ; 1) Qadim zamani. 2) Qadim idhofi. 3) Qadim zaati. Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan. Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Must

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy" Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255). Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”. Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”. Kebanyakan

Siapa mu’attilah???

1. Seringkali kita terbaca di laman-lama wahhabi yang menyamakan akidah Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari dan Al-‘Ashaairah (ulama’ yang mengikuti manhaj Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari) Rahimahumullah dengan pandangan معطلة (mu’attilah) yang menafikan sifat bagi Allah. 2. Siapakah sebenarnya muattilah? معطلة هم المعتزلة لأنهم نفوا الصفات القديمة عن الله وعلى رأسهم واصل بن عطاء Mu’attilah mereka  itu muktazilah kerana mereka menafikan sifat yang qadim daripada Allah dan dikepalai oleh Wasil Bin ‘Ato’. Kitab Al-Mu’jam As-Syaamil li mustolaahtil falsafah, Doktor Abdul Mun’iem Al-Hufni, mukasurat 817. 3. Golongan mu’attilah merupakan nama lain bagi golongan muktazilah yang menafikan adanya sifat bagi Allah. Pada pandangan mereka Allah mendengar dengan zat, berkata-kata dengan zat, melihat dengan zat dan sekalian daripada sifat ma’ani itu dinafikan oleh golongan muktazilah atau mu’attilah. 4. Kenapa mereka menafikan sifat bagi Allah? Kerana mereka terpengaruh dengan konsep falsa