Skip to main content

Tanya Hukum

Memandangkan ada sebahagian daripda pengunjung blog ini yang ingin bertanyakan hukum dan pandangan, maka Al-Amin Daud meyediakan slot ini untuk sahabat-sahabat yang ingin bertanyakan hukum dan berkongsi sebarang pandangan mengenai persoalan yang dikemukakan. Semoga kita dapat manfaat daripada perkongsian ini.

Click Post a comment dan tulis soalan anda.

Comments

  1. Syeikh Yusuf Al-Qaradawi tu wahabbi ker?

    ReplyDelete
  2. ana pernah bertanya kawan ana yang belajar di Darul Ifta' Misriyyah (mereka belajar bagaimana utk jd mufti,mengkaji hukum dan fatwa.dipengerusikan oleh mufti mesir sendiri iaitu Syeikh Ali Juma'ah) Kata dia pandangan Yusuf Al-Qardawi tidak diambil kira di dalam kajian mereka kerana ada sebahagian pendapat beliau yg bercanggah dengan mazhab yg empat. 'Ala kulli hal kita diajar utk menghormati ulama'. Namun dalam masalah haraki katanya kita boleh ambik dan pilih2..namun utk menggelarkan beliau sbg wahabi adalah tdk elok dan kurang adab kita dengan ulama' wlpn stgh methodologi yg dipakai berasaskan kpd methodologi wahabiyyah..

    ReplyDelete
  3. terima kasih Al-Amin atas jawapan anda. Saya masih lg keliru, samada wahabbi ni sesat ke?

    ReplyDelete
  4. wahabi ni bukan mukatzilah atau syiah atau qadariah but part of its methode menyamai musyabbihah or mujassimah and part of sentence dia terlabih menggunakan akal dalam memahami hadis dan al-quran. mereka memakai zahir mafhum tanpa merujuk kpd murad hadis..inilah punca kekeliruan yg berlaku..

    ada hadis or ayat yg kita boleh pakai zahir sbb mafhumnya sama dgn murad but for the sometimes muradnya lain dr mafhum yg kita faham.sbg cth hadis man tarakassolah mut'ammidan faqad kafara sedangkan dalam Islam org yg meninggalkan solat slgimana dia tdk mengi'tikadkan solat tdk wajib maka hukumnya berdosa besar atau haram xjatuh kafir lagi..

    haza misal yg boleh kita hayati dan begitulah kaedah memahami satu2 hadis.kerana Nabi SAW bercakap dengan bahasa yg iejaz tetapi jami' pendek kalam Nabi tetapi luas makna sebab itulah org arab sndri jika dia tdk mempelajari ilmu hadis dia tdk akan faham apa yg dimuradkan oleh Nabi SAW..

    mengetahui bahasa arab merupakan satu daripada berpuluh2 alat dalam memahami kalam Nabi dan kalamullah.belajar dan terus belajar sehingga kita sedar bukan mudah utk memahami satu2 hadis dan ayat supaya kita tdk bermudah-mudah dalam dalam mentafsir dan mentakwil satu2 nas..inilah murda yg diingatkan oleh Nabi SAW man kazzaba 'alayya mut'ammidan faqad yatabawwa' maq'adahu minannar..

    ReplyDelete
  5. maaf ustaz.. wahabi ni macam mane sbnrnye? macam mane nak kenal? dari segi ibadah nye ada lain ke? Ade yg kate DrMAZA, mufti perlis wahabi? Maaf, sy masih kurg jelas.. Kadang2 timbul berbagai pertelagahan bile pasal wahabi ni.. Mintak pencerahan dari ustaz.. Syukran.

    ReplyDelete
  6. satu lagi ustaz.. sy risau kalo2 semua ni just permaian kaum kafir utk melaga2kan sesama Islam..
    Sy teringat ada satu ni.. "taqlid tidak membatalkan taqlid yg lain" kirenye macam x boleh nak kate yg itu salah sdgkan kite shaja yg benar.. Mohon sgt pencerahan dari ustaz.. syukran.

    ReplyDelete
  7. Ada 3 pandangan ulama' terhdp wahabi :

    1) yg bersetuju dgn wahabi dan manhaj dia.
    2) yg menghukumkan wahabi sbg kafir (di dlm mslh aqidah)
    3) dikira sbg golongan mubtadi3.

    Saya lebih suka memilih pandangan yg lbh lembut iaitu pandangan ke3. Mubtadi3 ni golongan yg menyeleweng dari aqidah ahli sunnah waljamaah yg dipelopori dan di susun bersumberkan hadis, al-quran ijma' ulama dan juga qias oleh Abu Hassan Al-Asy'ari Rahimahullah. Mubtadi3 masih dikira sbg Islam. Namun tergelincir dr landasan yg sbnr.

    Antara manhaj wahabi :
    1)membidaahkan umat Islam dgn perkara khilafiyyah spt zikir,talqin,tahlil,qunut,talaffuz niat dan byk lg.
    2) tdk mahu bermazhab.
    3) mengi3tiqadkan Allah ada tangan dan duduk (tasyabbuh dgn makhluk) berdasarkan zahir ayat.
    4) suka mentafsir hadis mengikut kefahaman sendiri.
    5) suka mengkritik dan menuduh ulama' ahli sunnah sbg sesat spt Imam Al-Ghazali, Abu hassan Al-Asya'ari dan ulama'2 sufi.
    6) menolak tasawwuf secara total dgn menganggap tasawwuf bkn ajaran Islam.
    7) org kafir musyrik lebih baik drpd org Islam yg buat bidaah.

    Dan byk lagi. Ini sebahagian yg ana ingat..

    Ya saya setuju ini adalah permainan org kafir.kaji sejarah wahabi enta akan jumpai siapa Bani soud yg bersekongkol dgn Muhammad Ibnu Wahhab.

    Umat Islam yg bersatu dibawah naungan ulama' bermazhab dgn mazhab yg 4 dan beraqidah dgn mazhab ahli sunnah waljamaah selama ini telah dirobek oleh wahabi.

    Kita kalau wahabi tak tuduh kita sesat dan bidaah kita xde masalah dgn mereka krn kita msh menganggap mereka saudara seislam tetapi ulama' wahabi mengfatwakan halal darah umat islam yg melakukan bidaah dlm mslh khilafiyyah..

    Inilah punca perbalahan dan permusuhan yg tdk sudah2..

    Berlapang dada dlm mslh khilafiyyah dan berpegang teguh dgn akidah ahli sunnah waljamaah ini adalah jln yg sebenar..

    Wallahu A'laam..

    ReplyDelete
  8. taqlid tdk membatalkan taqlid yg lain saya xpernah dengar. yg saya tahu ijtihad tidak membatalkan ijtihad ulama yg lain.

    Tetapi harus diingat hanya ijtihad ulama' yg mujtahid diambil kira. Adapun mereka yg tdk smp kpd peringkat mujtahid, ijtihad mereka tdk diambil kira. Kalau semua boleh berijtihad sedapla kita. Ramai yg akan ikut hawa nafsu mereka dlm berfatwa.

    So jalan yg terbaik, ikut mazhab yg empat dlm feqah dan ikut akidah ahli sunnah waljamaah dlm aqidah dan bersihkan jiwa dgn tasawwuf. Iman, islam dan Ihsan spt yg tersebut di dalam hadis jibril..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Al-Quran itu qadim

Sebelum daripada kita memahami Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid. Apakah yang dimaksudkan dengan qadim. Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya.. seperti kita katakan bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya bangunan tersebut. Ulama’ ilmu kalam atau ilmu usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ; 1) Qadim zamani. 2) Qadim idhofi. 3) Qadim zaati. Qaqim zamani : Qadim yang melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya. Seperti contoh yang kita sebutkan di atas. Bangunan itu qadim. Bangunan itu lama. Tetapi lamanya ada permulaan. Qadim idhofi : Qadim yang meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada anak. Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak. Must

Sejarah Ringkas Kaum Musyabbihah/Mujassimah

"Gambaran tuhan bg agama yahudi yang duduk di atas arasy" Kaum musyabbihah ertinya kaum yang menyerupakan. Kaum musyabbihah digelari kaum musybih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Ada juga orang yang menamakan kaum ini dengan “kaum mujassimah”, yakni kaum yang mengisbatkan tubuh kerana mereka mengisbatkan tubuh bagi Allah. Mereka mengatakan Allah bertubuh terdiri daripada darah, daging, bermuka, bermata, bertangan, berkaki bahkan ada yang mengatakan bahawa Allah itu mempunyai alat kelamin dan kelaminnya itu laki-laki. (lihat syarah nahjul Balaghah juzuk iii, hal. 255). Ada juga orang yang menamakan mereka dengan “kaum hasyawiyah”. Hasyawiyah ertinya percakapan kosong, percakapan di luar batas, percakapan hina-dina. Jadi, mereka itu adalah kaum “bercakap kosong”. Kebanyakan

Siapa mu’attilah???

1. Seringkali kita terbaca di laman-lama wahhabi yang menyamakan akidah Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari dan Al-‘Ashaairah (ulama’ yang mengikuti manhaj Imam Abul Hassan Al-‘Ashaari) Rahimahumullah dengan pandangan معطلة (mu’attilah) yang menafikan sifat bagi Allah. 2. Siapakah sebenarnya muattilah? معطلة هم المعتزلة لأنهم نفوا الصفات القديمة عن الله وعلى رأسهم واصل بن عطاء Mu’attilah mereka  itu muktazilah kerana mereka menafikan sifat yang qadim daripada Allah dan dikepalai oleh Wasil Bin ‘Ato’. Kitab Al-Mu’jam As-Syaamil li mustolaahtil falsafah, Doktor Abdul Mun’iem Al-Hufni, mukasurat 817. 3. Golongan mu’attilah merupakan nama lain bagi golongan muktazilah yang menafikan adanya sifat bagi Allah. Pada pandangan mereka Allah mendengar dengan zat, berkata-kata dengan zat, melihat dengan zat dan sekalian daripada sifat ma’ani itu dinafikan oleh golongan muktazilah atau mu’attilah. 4. Kenapa mereka menafikan sifat bagi Allah? Kerana mereka terpengaruh dengan konsep falsa